Stadgar

• Stadgar för Solgens Båtklubb

1   Syfte
Solgens båtklubb har till uppgift att ordna, leda och främja båtverksamheten i Solgen, samt i övrigt vara sina medlemmar till nytta och nöje.

2   Styrelse och funktionsbeskrivningar

1. Klubbens angelägenheter sköts av dess styrelse som består av ordförande, sekreterare, kassör, hamnkapten samt en ledamot. Styrelsen väljs på årsmöte enl. § 5.
  2. Ordföranden leder styrelsen och svarar för verksamhet utåt.
      b. Sekreteraren svarar för utskick, medlemsinformation samt mötesprotokoll.
      c. Kassören svarar för klubbens kassa och medlemslista.

2.   Styrelsen har rätt att adjungera personer för speciella uppdrag.
    3.   Tvist och ev. fråga om uteslutning av medlem som underlåter att följa föreskrifter     och  anslag enligt  denna stadga, avgörs av styrelsen.

3   Medlemskap, medlemsavgifter.
1.   Inträde i klubben  beviljas endast av styrelsen som delegerar det till hamnkapten.
2.    Klubben består av såväl medlem med båtplats samt medlem bara för nyttan av rampen,     vilka informerar sig och stadgar och regler.
3.    Medlemskap gäller först efter att inbetalning av avgift har registrerats på klubbens     bankgiro, och bekräftelse av denna har gjorts.
4.    Sista betalningsdag är 30 april.
5.     Mer än två veckors försening av avgifter leder till att rätten till båtplats upphör.
6.    Vid betalning skall namn, adress, telefonuppgifter, mailuppgifter samt båtplatsnummer       och längd och  bredd på båt anmälas.
7.    Återbetalning av inbetalda avgifter sker inte.
8.    Som medlem skall du ställa upp med arbete i hamn när så kallas till.

4   Årsmöte
 Årsmöte hålls i april månad. Kallelse sker genom utskick till medlem, samt annonsering på  klubbens hemsida. Kallelse sker 1 månad respektive 1 vecka innan årsmötet.
Vid årsmötet skall följande frågor förekomma.
1.    Styrelsens berättelse.
2.    Revisorns berättelse.
3.    Frågan om ansvarsfrihet.
4.    Val enl. § 5
5.    Bestämmande av årsavgift samt båtplatsavgift.
6.    Övriga frågor.

5    Val
1.   Ordförande väljs för ett år i taget.
2.    Kassör, sekreterare, hamnkapten samt ledamot väljs på 2 år i så kallat varvat val.
3.    Jourgrupp om 4 medlemmar vilka sköter gräsklippning, trimning i och omkring hamnen, väljs på varje årsmöte.
4.    1  revisor samt  1 revisorsuppleant väljs på 1 år.
5.    Valberedning med två ledamöter väljs på 2 år i så kallat varvat val.

6   Regler för hamn, hamnområde och båtplats.
1.    Då hamnen endast är anpassad för småbåtar är de maximala måtten på båt 6.0 m i längd   och 2,25 m i  bredd. Dessa mått  gäller även för användning av ramp.
2.      Förmedling och fördelning eller byte av båtplats får endast ske efter tillstånd av   hamnkapten.
3.     Andrahandsuthyrning får endast ske efter tillstånd av hamnkapten och gäller maximalt en   säsong.
4.     Yppande av låskod till hänglås, till obehörig leder till uteslutning ur klubben.
5.     Isättande av båt får ske först då medlemsavgift är betald och medlemskort utskickat, om   inte  hamnkapten meddelar något annat.
6.     Båtar får vinterförvaras på av hamnkapten anvisad plats på hamnområdet. Båtarna skall   vara märkta med ditt båtplatsnummer enl. anvisningar.
7.     Anslag uppsatta av båtklubben skall följas.
8.     Medlem ansvarar för och sköter anvisad båtplats.

7   Klubbmedlems ansvarstagande och skyldighet
1.    Klubbmedlem är skyldig att hjälpa nödställd på sjön.
2.     Klubbmedlem är skyldig att ta hänsyn till fågel och djurliv, speciellt i häckningstider.
3.     Klubbmedlem är skyldig att följa av naturvårdverket och övriga myndigheters utfärdade   regler.
4.     Klubbmedlem skall uppträda så att de som uppehåller sig på eller vid sjön inte störs.
5.     Klubbmedlem är skyldig att följa dessa stadgar, de föreskrifter och anslag som klubben och dess styrelse finner nödvändiga att utfärda.
6.     Överträdelse av dessa stadgar och underlåtenhet att följa föreskrifter och anslag kan leda   till uteslutning ur klubben och/eller vitesföreläggande bestämt av styrelsen.

8   Klubbens ansvar
1.   Klubben frånsäger sig allt ansvar vid eventuella olyckshändelser under aktivitet, utflykter   mm.
2.    Klubben förbinder sig att teckna olycksfallsförsäkring för hamnområdet och dess   medlemmar.

9   Ändring av dessa stadgar
    Ändring av dessa stadgar kan ske då förslag om detta framställs på allmänt medlemsmöte.      Beslut om ändring kan dock fattas först på följande allmänna medlemsmöte ( årsmöte).

10  Övrigt
     Vid upphörande av Solgen båtklubb skall överskott tillfalla aktiv förening i Mellby socken.

11   Stadgeändringar, historik
1.    Stadgarna antagna på allmänt klubbmöte på Värnevallen Eksjö den 16/4 1972
2.    Stadgarna reviderade på årsmöte nov. 1985, beslut årsmöte mars 1986
3.    Stadgarna reviderade på årsmöte mars 1996, beslut årsmöte 1997
4.    Stadgarna reviderade på årsmöte höstmöte okt. 2004, beslut årsmöte mars 2005
5.    Stadgarna reviderade på höstmöte okt. 2007, beslut årsmöte mars 2008
6.    Stadgarna reviderade på höstmöte okt. 2012, beslut årsmöte mars 2013
7.    Stadgarna reviderade på vårmöte maj 2019, beslut höstmöte oktober 2019.